dijous, 25 de febrer de 2010

Necessito un gps model "Vendrell"

Un dels signes inequívocs que indica que hi hagut algun canvi política de certa rellevància al consistori vendrellenc és el sentit de circulació dels vehicles del pont de França. En pocs anys hem pogut admirar que aquest important via d’un únic sentit ha canviat dràsticament el sentit de la seva circulació. També s’han vist trasbalsat les prioritats de les vies adjacents, prova d’això són els senyals de la senyals d’stop que han canviat diverses vegades d’ubicació. Els que abans s’havien d’esperar, ara poden gaudir dels seus privilegis mentre la resta de vehicles esperen darrere la marca vial pintada al terra.

Hi ha diversos sistemes per evitar que els conductors s’excedeixin en la velocitat en la via. Una és la construcció de pas de vianants elevats. Alguns molt mal fets com el que tenim al costat d’aquesta parada d’autobusos amb vocació de estació, allí al vell mig de l’antiga N-340 al seu pas pel cor del Vendrell. Un altres dels altres mètodes és agafar una via ampla i donar preferència a tots els carrers adjacents en perjudici dels que circulen per aquesta via principal. Això provoca que el que circula tranquil·lament per la via presuntament preferent per les seves dimensions i importància en el mapa circulatori hagi d’anar parant a cada cruïlla. Tot i la seva posició privilegiada no té cap tipus de preferència sinó que la tenen els que circulen en vies d’inferior nivell.

Això queda molt bonic que s’ha d’exposar als conductors, però a l’hora de la veritat comporta un gran risc d’accidents perquè ens hem acostumat a què si circules per una via més important per sistema té preferència sobre totes les adjacents pels laterals. A l’hora de la veritat i sobretot per les persones que no coneixen la via és molt fàcil produir petits ensurts entre vehicles amb la corresponent visita al xapista i al mecànic. Una cosa que no agrada a ningú i menys en temps de crisi. Una de les experiències més populars es va produir en el carrer Josep Tarradellas del Puig. Al final, van haver de rectificar i es va donar prioritat els que circulen per aquesta via. Aquest vial és el germà desgraciat de l’ex Rambla Miret. Avui passeig de nom quasi desconegut (Passeig de les bòbiles). Són dos casos similars perquè tenen adjacent una petita franja de terreny que aboca directament al torrent. A un l’han tractat pretensiosament molts cops de rambla,. Sembla que aquesta tendència vagi perdent força i a l’altre ningú li ha donat cap nomenclatura amb aires de grandesa. Una injustícia que clama al cel. Però que el temps sembla que ha posat cadascú al seu lloc.

La solució passa primer de tot, per fer els carrers i les vies més grans. Agafem com exemple Avingudes com el Baix Penedès i la Sant Vicenç són un continu focus de problemes perquè els hi falta un carril per sentit donada la importància que han assolit en el fort creixement demogràfic del Vendrell en els darrers anys.

Canviar els sentits dels carrers sense un clar motiu. Només per demostrar que alguna cosa ha canviat al consistori no serveix per gaire gran cosa, sense un pla global i general que pugui demostrar al cap d’un temps realment que hi hagut una millora real i efectiu. Fer aquests petits retocs puntuals en el mapa de vialitat tampoc no solucionen cap problema endèmic. L’única cosa que fan es augmentar una mica més el dubte a l’hora de programar una ruta pel casc històric, la veritat que la cosa ja està una mica complicada perquè encara anem augmentant el grau de dificultat afegit. El Vendrell necessitaria canvis dràstics en la mobilitat urbana com posar l’avinguda de Sant Vicenç d’un sol sentit amb una via paral·lela en sentit contrari. Una clara millora per vehicles i vianants. Tota una reforma seriosa amb cara i ulls que representés un abans i un després . No aquests petits retocs que acostumen a coincidir amb eleccions municipals i que massa a sovint ajuden a embolicar allò que ja ho està i amb una utilitat real més que discutible. Acabem en els barris marítms del Vendrell. Ara en aquests dies d’hivern ja no tenen sentit tot el canvi de senyalització de les platges. Val la pena tot això per un parell de mesos? Per tot això necessito un gps model “Vendrell” amb una base de dades molt fàcil de manipular.


Article publicat el 26 de febrer al Diari del Baix Penedès