El convent feia
dies que necessitava un nou comptable perquè alguns professionals d’aquest
sector havien volgut tirar endavant amb l’economia del cenobi. Quan van veure
com estava el claustre, van decidir tocar el dos i passar-se la pilota a un nou
monjo professional de comptes i números.
Al final en un
poblet de la costa van trobar un frare descalç que tot i que no tenia els
requisits oficial per vetllar per l’economia del convent, era el més idoni per
dur a terme aquesta ingent tasca. Llavors el primer que va demanar per fer fora
tota aquella colla de monges i monjos pidolaires que sempre l’estaven molestant
trucant a les porta i deixant-los-hi missatges a la bústia d’entrada va ser que
només parlaria amb el pare abat i amb l’abadessa del convent del costat amb qui
compartien els espais comuns de pregària i de vida monàstica de les dues
congregacions pietoses.
El nostre monjo
que era una persona que tenia molt clar que és realment important va demanar
guanyar el doble del que s’havia lliurat religiosament als seus antecessors per
aquesta responsabilitat. En aquest centre espiritual hi havia un important
taller d’hòsties que es venien a tota la contrada per poder complir amb el
sagrament de la comunió que tots els creients han de practicar.
Tot i que el
convent per una mala gestió dels antics abats i abadesses tenia greus problemes
de finançament i feia anys que només podien cobrir les necessitats més bàsiques
de la congregació i no es podien permetre cap luxe. Una situació crítica que
encara es podria allargar un parell de quinquennis més per anar sanejant
l’economia dels convent fins que es poguessin veure les orelles i posar ordre
als assumptes que quedaven pendents. La cosa no donava més de si i el negoci de
la venda d’hòsties ja no era el que era perquè algunes parròquies no podien
abonar la suma les seves factures amb
la nostra indústria religiosa.
Llavors el nostre
comptable amb el beneplàcit del pare abat i la mare abadessa va decidir aplicar
la normativa més estricta de l’Ordre de Sant Benet que va trobar en una
calaixera abandonada al segle passat per estalviar el màxim possible de les
míseres arques de la comunitat. A tots els proveïdors de la zona que aportaven
carn, blat, pa, espècies, llana, medicines se’ls havia de marejar com més
possible abans d’abonar qualsevol de les seves factures. Amb mig any de diferència
se’ls regulava els comptes pendents dels seus productes lliurats al monestir.
Al cap d’un any, la majoria van desistir de portar res al cenobi. Llavors van
haver d’anar a buscar aquests recursos més llunyans i més dolents perquè els
més propers van desistir arran de la política de traves, restriccions i
aplaçaments del nou comptable.
Quan els caps de
setmana els veïns del poble anaven a ofici major de la comunitat els pobres
monjos no sabien on posar-se perquè els que tenien deutes per cobrar els demanaven
quan podrien liquidar aquella factura perquè tenien que fer front a un seguit
de despeses. Les estrictes normes del nou comptable provocaven que mai sabien
quan podrien recollir la contraprestació econòmica dels seus productes i
serveis.
Tots els
responsables del diferents àmbits del convent havien dimitit perquè no podien
fer res mentre aquell nou professional del puny tancat i aïllat de la seva comunitat mantingués aquesta
política els era impossible fer qualsevol cosa. Ja havien perdut la collita de
patates perquè no podien comprar aixades per conrear l’hort. La meitat de les
gallines estaven mortes perquè no podien comprar gra per alimentar-les.
Al final el
nostre comptable va tocar el dos pressionat per tots els membres d’aquella sòlida
comunitat. El pare abat i l’abadessa va haver d’assumir que no havia estat la millor
elecció. Mentrestant a la porta del monestir hi posava: es busca comptable que
estalviï fins el punt que no resulti perjudicial per cap veí de la contrada..
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada