Des de que em
dedico a omplir pàgines reals o virtuals d’articles d’opinió he intentat parlar
un cop a l’any per aquestes dates al voltant del lot de Nadal, una cosa per
alguns que queda fora de la seva memòria, per altres tota una sorpresa si els
hi arriba.
El seu origen és
centenari. Aquest era un detall de l’empresa caps als seus treballadors per
donar un cop de mà per davant de les moltes celebracions de les portes de
Nadal. N’hi hagut de tot els tipus,
però potser el més clàssic està format per uns quants torrons, unes ampolles de
vi o cava i alguna cosa més per acabar d’omplir la cistella que arribava a casa
i generalment també hi venia una postal nadalenca el missatge nadalenc del
responsable del negoci.
Altres lots
provenien d’empreses de serveis o productes i arribaven a professionals,
tècnics que havien tingut una relació amb aquella empresa i aquesta li volia
premiar. Tots recordem els despatxos d’alguns responsables concrets per
aquestes festes nadalenques, quan el missatger de torn anava dipositant en
ordre tots els regals rebuts per premiar, per dir-ho d’alguna manera
diplomàtica, la seva atenció especial per a les seves ofertes curoses.
Moltes empreses
tenen molt clar a qui s’ha de treballar per tenir un tracte privilegiat pel que
fa als responsables de decisió. Aquesta és una forma de propaganda i promoció
que també molts practiquen, però passa molt desapercebut per la majoria de
nosaltres.
En alguns llocs
la cosa la tenien molt clara i apostaven per les populars bufandes- Estem
parlant d’uns diners que es repartien de moltes maneres diferents entre els
seus beneficiaris. A vegades eren iguales i altres segons algun criteri més o
menys arbitrari o gust o disgust dels destinataris.
Si féssim un
congrés d’aquests seriosos sobre quin és el millor lot de Nadal, doncs ens
podríem passar dies i anys i no en trauríem aigua clara, perquè cadascú aposta
per uns criteris que poden ser similars als altres o no tenir res a veure
absolutament. Totes les opcions tenen els seus punts forts i altres febles. Des
de regalar dolços en una societat consumista que només afavoreix la despesa a
repartir uns euros que trenquen la màgia del lot de Nadal perquè aquest no és
l’esperit de la mesura en els seus origens.
En la nostra
societat consumista on la Visa és una de les reines d’aquests festes
nadalenques potser el que molts no necessiten són lots de Nadal, sinó uns
horaris més raonables per estar a casa amb els seus i gaudir de la família.
Avui en dia en què tot es pot comprar i vendre és molt trist que tinguem
aquests horaris comercials tan amplis que obliguen a moltes persones a estar
treballant moltes hores fora del seu àmbit personal.
En les nostres
dates ja és preocupantment normal veure com els diumenges rutinaris a les
12 del migdia veiem les grans superfícies plenes de cotxes i gent comprant.
Ens hem carregat
el ritme setmanal. Estem cada dia més propers del calendari laboral xinès on
els dies festius efectius brillen per la seva absència.
Els lots de Nadal
haurien de ser packs d’hores perquè els
treballadors durant aquests dies poguessin estar amb els seus. Igual com ara
quasi cada dia de l’any el tenim dedicat a una causa més o menys important, el
Nadal hauria de recuperar la tradició de cadascú al seu corral.
No crec que passes res estrany en la nostra societat perquè alguns
establiments fossin més racionals i humans en els seus horaris. Conec negocis
que quan varen obrir feien un munt d’hores i al final van reduir la seva obertura
a la franja més rendible. Aquesta és una manera que tothom estès més satisfet
des del responsable que estalvia diners quan l’afluència és més minsa, fins el
treballadors que pot aprofitar aquestes hores per altres tasques. En la nostra
societat el que patim la majoria de mortals és un problema de temps, moltes
coses es poden comprar més o menys cares per internet o físicament, però el
temps encara és una de les grans mancances que pot derivar en molts efectes
secundaris que tots coneixem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada