Si vols triomfar
en el món de la cultura en general i de la música en particular t’has d’adaptar
al que marca el sistema. Cada any hi ha unes tendències que prevaldran sobre la
resta, llavors tu has de ser llest, intuir per on anirà la cosa i dirigir el
teu producte. Si fas aquest procés és possible que tinguis èxit, omplis places,
facis calerons i signis molt autògrafs. No et calen grans coneixements
musicals, ni molt menys, amb uns quarts acords i molt de morro pots arribar ben
lluny. Avui en dia les màquines donen molt de si i els directes ja costa més dissimular les mancances, però amb
un bons músics també es pot salvar. Potser arribarà un punt que et plantejaràs
els teus principis musicals i diràs: què he fet jo per tocar això? però és el
públic qui marca les tendències. Llavors si tens calers només és qüestió de
sucar algunes emissores de ràdio del país i algun canal de televisió penjar
algun vídeo a la xarxa i a triomfar.
Si tu ets un gran
músic amb molta formació pots tenir de tant en tant algun concert de festivals
selectes, però difícilment tindràs concerts multitudinaris de festa major amb
entrada gratis i dret a “botellón”.
Fa 20 anys en el
panorama musical hi havia una gran varietat. Cada proposta tenia els seus
medis, els seus locals, els seus camins. Llavors si eres més o menys bo podries
triomfar en un lloc o en un altre, però avui en dia sempre s’aposta per l’equip
guanyador i la resta cada dia es van fent més petits i de mica en mica van
desapareixent dels mapes perquè no tenen quasi possibilitats de guanyar-se les
garrofes tocant el que els agrada.
Els ajuntaments
que encara contracten, la gran majoria, van a tret segur. Hi ha un parell o
tres de formacions musicals que fan tenen una agenda de concerts que quasi
omplen tots els dies del mes. En canvi d’altres s’ho miren i van veient com
cada dia en tens menys. Jo he vist orquestres d’unes 10 persones que en un mes
tenia 20 concerts i en pocs anys han passat a tenir-ne uns 12 en tot l’estiu.
Això no és normal. No és que siguin pitjor que aquests que toquen cada dia,
sinó simplement que no han caigut en gràcia o el seu manager no té el carisma
dels qui representa l’altra, ni més ni menys no té més explicació. Això en el
món del grup de versions que ho toca tot si fa falta. En el món del heavy de la
música punky ja tot és més complicat perquè les possibilitats que hi ha són ben
minses a no ser que tinguis molt de renom i mira. Avui en dia sortir d’aquest
paràmetre global té el risc que et quedis fora i no passis mai dels concerts a
canvi de sopar i quatre cervesses.
Ens estem
carregant el panorama musical ¡. Fa 20 anys en cada poble i comarca hi havia
petites sales de música o bars que de tant en tant programaven concerts. Hi
havia caliu i la gent anava a aquestes cites per veure una mica com estava el
tema i per passar una bona estona. Avui en dia, són pocs els herois que es
dediquen a aquest tipus d’esport de risc perquè corren el perill de tot i pagar
el mínim als músics de perdre diners i la propera cita també. La gent no té
cultura musical i de ben petits
comencen escoltant aquest regaton i similars que no es que sigui dolent
compartit amb altres tendències, però ells no surten d’aquí i al final tots els
grups acaben fent el mateix o fent versions perquè és el que omple. Ja no fan
creació pròpia no val la pena a no ser que facis la cançó de l’estiu. Llavors o
recordem els anys gloriosos un cop més o ens dediquem als ritmes actuals i
endavant.
Aquesta és la
realitat d’una societat que ha deixat a banda la varietat i ha acabat apostant
pel que es porta cada moment. Grups que te’ls trobes a la sopa boba perquè
saben que emplenaran i no volen jugar riscos. Els meus herois són gent com las
Gachises, Noctämbuls que van treballant per fer-se un lloc en els locals,
festes majors i festivals que és el que es porta actualment. Gent com la Nerea
Bassart que va d’aquí cap allà amb la seva guitarra fent versions i donant a conèixer
amb una feina de formigueta els seus temes propis. Persones que estimen la
música i són coherents amb els seus gustos i preferències. Cada dia m’agraden
menys els qui han renunciat als seus principis musicals i acaben fent com tots
per diners i també en són culpables qui els contracta i no dóna pas a altres
tendències musicals que necessiten com l’aigua de maig fer concerts per seguir
endavant amb els seus projectes i il.lusions per fer un mercat més ampli i més
gran.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada