divendres, 18 de juny del 2021

A la recerca de funcionaris d’habilitació nacional

 


En aquesta comarca del Baix Penedès no conec cap ajuntament que tingui secretari o interventor d’habilitació nacional. No vull dir que estigui segur no n’hagi cap, però jo la veritat que no en conec cap. Un dels poders claus dels consistoris com tothom sap és el poder polític que remena les cireres. Llavors l’administració té preparada una mena de contrapoder que consisteix en els funcionaris d’habilitació nacional. Uns professionals que després de passar unes proves molt dures escullen una administració on desenvolupà la seva feina. Trobem els tres pilars de funció pública que hi ha en els ajuntaments més grans com són secretaris, interventors i tresorers. En les localitats més petites només trobem els secretaris que fan una mica de control de tot el que passa.

En aquesta comarca, que jo sàpiga, només hi ha funcionaris interins que porten  a terme aquestes tasques administratives. Gent que s’ha escollit a dit o per mèrits o s’ha fet simplement un concurs a mida perquè assolissin aquesta plaça tan important en la funció pública. Una altra manera per evitar que aquests professionals arribin a les nostres ajuntaments es dotar la plaça d’un sou relativament baix. Evidentment aquesta serà una altra mesura de dissuasió per frenar algun aventurer que vulgui caure en les nostres contrades.

A vegades alguns d’aquests càrrecs han estat ocupats per persones que han utilitzat les portes giratòries de la política abans o després de desenvolupar els seus càrrecs de donar fe pública. Aquesta és la manera de tenir un bon sou després de tenir una part del poder polític municipal a les seves mans.

Ocupar aquests llocs avui en dia no és gens fàcil amb una oposició com cal i un  equip de govern amb uns mínims garantits, però hi ha llocs que aquests mínims no acostumen a passar i aquesta persona és la que pot arribar a gestionar realment el municipi des del seu càrrec discret. Altres vegades es dedica a ballar al so de la música dels qui li paguen la nòmina. Llavors quan hi ha un canvi s’ha d’adaptar a la nova sintonia o els nouvinguts són els qui al final  s’acostumen als seus gustos.

En aquesta comarca hi hagut molt moviment en aquests llocs i a vegades amb el canvi de partit de govern també ha tocat canviar aquests càrrecs claus. Són canvis que no s’acostumen a veure perquè estan en una tercera fila, però si vas seguint les publicacions al Bop alguna cosa va entenen del difícil que es treballar en algun ajuntament o cada tres per quatre té un secretari nou.

Una de les peces claus perquè un ajuntament funcioni el més adaptat possible a la normativa possible són aquests càrrecs. La seva relació amb els polítics poden marcar el bon funcionament de l’administració. Quan veus que hi ha molts canvis és que alguna cosa es cou encara que no surti en les pàgines de les notícies comarcals.

Els nostres polítics es deleixen per contractar auxiliars administratius que al final acaben de fer de tot fins i tot de tècnics amb signatura vàlida, però si estan mal pagats i amb un contracte temporal molt millor perquè millor es poden adaptar a les seves necessitats.

En les darreres dècades no han tingut més remei que contractar tècnics perquè hi ha coses on aquests funcionaris d’escala inferior no hi podien arribar, però hi ha llocs on alguns auxiliars administratius han arribat molt amunt en poder i en nòmina. Això de la relació de llocs de treball coherents i vigent només és per a persones que creuen en els reis mags amb una fe cega.

No cal que els nostres alcaldes vagin a buscar un diploma de l’Infoparticipa a Girona per demostrar la seva transparència cada any. Millor que aquests tres càrrecs siguin d’habilitació nacional i aquesta serà una molt bona mesura perquè tot tingui, en principì, una millor seguretat davant d’algunes martingales que a vegades salten per la premsa o mitjans de seguretat. Aquesta és la millor seguretat per la nostra administració.