En aquesta
comarca del Baix Penedès no conec cap ajuntament que tingui secretari o
interventor d’habilitació nacional. No vull dir que estigui segur no n’hagi
cap, però jo la veritat que no en conec cap. Un dels poders claus dels
consistoris com tothom sap és el poder polític que remena les cireres. Llavors
l’administració té preparada una mena de contrapoder que consisteix en els
funcionaris d’habilitació nacional. Uns professionals que després de passar
unes proves molt dures escullen una administració on desenvolupà la seva feina.
Trobem els tres pilars de funció pública que hi ha en els ajuntaments més grans
com són secretaris, interventors i tresorers. En les localitats més petites
només trobem els secretaris que fan una mica de control de tot el que passa.
En aquesta
comarca, que jo sàpiga, només hi ha funcionaris interins que porten a terme aquestes tasques administratives.
Gent que s’ha escollit a dit o per mèrits o s’ha fet simplement un concurs a
mida perquè assolissin aquesta plaça tan important en la funció pública. Una altra
manera per evitar que aquests professionals arribin a les nostres ajuntaments
es dotar la plaça d’un sou relativament baix. Evidentment aquesta serà una
altra mesura de dissuasió per frenar algun aventurer que vulgui caure en les
nostres contrades.
A vegades
alguns d’aquests càrrecs han estat ocupats per persones que han utilitzat les
portes giratòries de la política abans o després de desenvolupar els seus
càrrecs de donar fe pública. Aquesta és la manera de tenir un bon sou després
de tenir una part del poder polític municipal a les seves mans.
Ocupar
aquests llocs avui en dia no és gens fàcil amb una oposició com cal i un equip de govern amb uns mínims garantits,
però hi ha llocs que aquests mínims no acostumen a passar i aquesta persona és
la que pot arribar a gestionar realment el municipi des del seu càrrec discret.
Altres vegades es dedica a ballar al so de la música dels qui li paguen la
nòmina. Llavors quan hi ha un canvi s’ha d’adaptar a la nova sintonia o els
nouvinguts són els qui al final s’acostumen
als seus gustos.
En aquesta
comarca hi hagut molt moviment en aquests llocs i a vegades amb el canvi de
partit de govern també ha tocat canviar aquests càrrecs claus. Són canvis que
no s’acostumen a veure perquè estan en una tercera fila, però si vas seguint
les publicacions al Bop alguna cosa va entenen del difícil que es treballar en
algun ajuntament o cada tres per quatre té un secretari nou.
Una de les
peces claus perquè un ajuntament funcioni el més adaptat possible a la
normativa possible són aquests càrrecs. La seva relació amb els polítics poden
marcar el bon funcionament de l’administració. Quan veus que hi ha molts canvis
és que alguna cosa es cou encara que no surti en les pàgines de les notícies
comarcals.
Els nostres
polítics es deleixen per contractar auxiliars administratius que al final
acaben de fer de tot fins i tot de tècnics amb signatura vàlida, però si estan
mal pagats i amb un contracte temporal molt millor perquè millor es poden
adaptar a les seves necessitats.
En les darreres
dècades no han tingut més remei que contractar tècnics perquè hi ha coses on
aquests funcionaris d’escala inferior no hi podien arribar, però hi ha llocs on
alguns auxiliars administratius han arribat molt amunt en poder i en nòmina.
Això de la relació de llocs de treball coherents i vigent només és per a
persones que creuen en els reis mags amb una fe cega.
No cal que
els nostres alcaldes vagin a buscar un diploma de l’Infoparticipa a Girona per
demostrar la seva transparència cada any. Millor que aquests tres càrrecs
siguin d’habilitació nacional i aquesta serà una molt bona mesura perquè tot
tingui, en principì, una millor seguretat davant d’algunes martingales que a
vegades salten per la premsa o mitjans de seguretat. Aquesta és la millor
seguretat per la nostra administració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada