dijous, 20 de gener del 2011

El pàrquing al Vendrell

Un dels problemes eterns del Vendrell és el pàrquing. Aquest problema és un dels que figura en les llistes de queixes dels seus veïns des de temps immemorials. A vegades és substituït per la immigració, a vegades per la seguretat ciutadana o ara sembla que el primer lloc l’ocupa i sense data de caducitat, l’atur i la crisi. La vila compta amb dos pàrquings públics de pagament i uns altres gratuïts. Els més populars són els del Puig que a partir de les nou, el fet de trobar lloc es complica seriosament. El del carrer Colom que després d’uns anys ple de pols i amb un ampli ventall de sots i on no hi faltaven algun petit furt dins els vehicles allí estacionats. Almenys ara l’han adequat una mica i fa més bona pinta que fa uns mesos enrere. Aquest punt a tocar a Santa Oliva l’hem recuperat de la marea constructiva quan ja començava a perdre força. Algun dia en aquest punt s’hi ha d’aixecar un ARE (Area Residencial Estratègica) amb habitatges per a tots aquells que s’ho puguin pagar. Un invent del passat Govern Montilla per posar pisos allí on, segons ells, complien els seus requisits estipulats. Qui se’n recorda encara d’ell en la seva versió del Telenotícies?
El tercer espai d’estacionament que tenim a la vila és una punt que fa anys que es provisional. És un ferm candidat a acollir un altre pàrquing de pagament. Ens trobem al Botafoc i en un ampli terreny entre la cruïlla entre la Riera de la Bisbal i el torrent del Cullaré. En aquest espai que sense estar habilitat de cap de les maneres ja funciona com una mena d’estacionament gratuït de fàcil accés al centre de la vila a través del carrer Carnisseria. Entre l’empresa Parven que és la concessionària d’un pàrquing i la zona blava del Vendrell i l’Ajuntament, que també hi té unes quantes accions, hi ha una picabaralla judicial que fa anys que dura i encara no està resolta. El problema és que aquesta mena d’empresa pública amb socis públics i privats vol construir més pàrquings al Vendrell, entre altres intencions com ampliar la zona blava. L’Ajuntament per la seva banda, fa com qui sent ploure mentre dona tombs al tema i embolica que fa fort. Qui dies passa anys empeny.
La cirereta del pastís és el pàrquing que s’hauria de construir a la zona del Botafoc. En aquest espai on s’havia de construir un CAP que havia de donar servei als veïns d’Albinyana, Santa Oliva i a alguns del Vendrell. La crisi financera de la Salut Pública l’ha eliminat dels seus projectes immediats. Aquest era un lloc ideal per construir aquesta infrastructura de pagament. Llavors per fer més interessant la proposta, és qüestió de posar uns jardinets ben bufons per sobre i deixar el mínim espai perquè la gent pugui estacionar gratis. Com més gent passi per caixa millor. Si la mesura no acaba de funcionar, tenim un pot de pintura blava i anem creant zona blava a tort i a dret per ajudar a què els veïns d’aquella zona canviïn les seves pràctiques a l’hora de guardar el cotxe.
La manca d’estacionament s’ha accentuat amb el famós Pla de Barris que a part de dotar el centre del Vendrell de llambordes posades amb més o menys gust ha creat un greu problema per als conductors. El carrer Santa Anna s’ha tornat impracticable pels vianants que han de passar obligatòriament per la seva vorera lateral. Sort que és un xic més ampla. La resta d’aquests vials tenen en comú que han eliminat les zones dedicades a estacionament en favor dels vianants. Aquests nous vehicles orfes de plaça ara s’han de repartir entre estacionaments públics i de pagament a l’hora deixar el seu cotxe.
En aquest país que aparquem on sigui abans que aparcar en un estacionament de pagament, la gent dóna mil tombs aprofitant qualsevol espai mínimament disponible per complir aquesta finalitat abans d’afluixar la mosca.
Una manera per potenciar el comerç del Vendrell seria dotar municipi del que s’anomena estacionaments dissuasoris per evitar que els vehicles entrin fins el nucli de població i deixi relativament el seu vehicle proper al nucli. Els exemples clars són els abans esmentats i que tots els conductors prou coneixem. Jo no veí gens recomanable tirar endavant la construcció d’un pàrquing de pagament ja sigui al Botafoc i molt menys al davant del CAP del Camp de França. El que el comerç vendrellenc necessita és que la gent pugui venir a la zona comercial amb cotxe i sense pagar un cèntim per estacionar. Per estar tots contents, es podria oferir la primera hora de zona blava o estacionament gratuït. Segurament tots en sortiríem més contents. La gent això ho té molt clar. Pagant, poden accedir a altres localitats on tenen molta més oferta que al Vendrell. El millor futur que li hauria d’esperar al pàrquing del Botafoc és el mateix que ha passat al del del carrer Colom. La cosa no està per gaires invents.

Article publicat al Diari del Baix Penedès el 21 de gener del 2011

1 comentari:

P-A ha dit...

molt interessant. El vendrell és capital de comarca, per la qual cosa pateix més entrades de vehicles que altres municipis d'aquesta mida. Els estacionaments dissuasoris semblen bona idea per no acabar amb un vendrell saturat.